Eerste stappen zijn gezet - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Maartje&Claire - WaarBenJij.nu Eerste stappen zijn gezet - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Maartje&Claire - WaarBenJij.nu

Eerste stappen zijn gezet

Blijf op de hoogte en volg Maartje&Claire

25 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo lieve vrienden en familie!

Wij hebben de eerste kilometers gemaakt op de Zuid-Afrikaanse wegen. Links rijden is even wennen, gelukkig zijn we met z'n tweeën.
We zijn langs Diepsloot gereden, dit is een grote sloppenwijk dichtbij Johannesburg. Het contrast met de grote villa's met zwembaden is erg groot. We kunnen in Diepsloot dan ook niet uitstappen, gewoonweg omdat we wit zijn en dus rijk.

24 maart zijn we naar het Lion Park geweest. Maartje heeft hier haar eerste dier van de BIG 5 gespot, de leeuw. In het park hebben we rondgereden tussen verschillende soorten leeuwen, cheetah's en wilde honden. Na het zien van deze grote beesten hebben we de mogelijkheid gepakt om baby leeuwtjes te knuffelen. Deze kleintjes zijn maximaal zes maanden oud en verstoten door hun moeder. Deze kunnen hierdoor niet bij de groep blijven. Wanneer ze de leeftijdsgrens van zes maanden hebben bereikt worden ze geadopteerd door dierentuinen over de hele wereld.
Naast de babyleeuwtjes hebben we de bijzondere ervaring gehad om een twee-jarige cheetah van dichtbij te mogen bekijken én aanraken. Wat een machtig en sierlijk dier!
Na een selfie met de giraffe stapte we weer in onze veel te grote auto terug naar huis.

Dan vandaag! Na maanden de secretaresse van het ziekenhuis te hebben gestalkt met mails, telefoontjes en bezoekjes hebben we dan vandaag eindelijk een afspraak kunnen regelen met een kinderarts, wie ons onderzoek zal gaan begeleiden.
Deze dokter was erg enthousiast over ons voorstel en heeft goedkeuring gegeven! Deze goedkeuring houdt in dat we mogen rondlopen op alle afdelingen van het ziekenhuis en moeders mogen aanspreken. Dit betekend alleen nog niet dat we ook daadwerkelijk onderzoek mogen gaan doen... Om dit te mogen doen hebben we toestemming nodig van een ethische commissie die de belangen en rechten van de patiënten beschermt. Hartstikke goed natuurlijk, maar helaas komen die pas volgende maand weer bij elkaar. Deze week hebben we de tijd om al het papierwerk in orde te maken. Eerste week van mei krijgen we dan de toestemming, want het is een formaliteit, om ook daadwerkelijk gegevens te verzamelen.
Tot die tijd gaan wij meekijken op afdelingen zoals gynaecologie en obstetrie en hier ontmoeten we verpleegkundigen en patiënten. Door deze oriëntatie kunnen we, na toestemming van de ethische commissie, direct beginnen met interviewen.

De eerste echte contacten zijn gelegd en we kunnen aan de slag!

Jullie horen snel weer van ons, want genoeg te doen!

Heel veel liefs,
Maartje & Claire

• 25 Maart 2015 - 19:25

Trudy:

Lieve meisjes,

Wat een geweldig nieuws. Gefeliciteerd. het klinkt goed.
    En fantastisch dat jullie nu daar zijn. Ik denk dat het anders misschien niet gelukt was.

En dan ondertussen gewoon genieten van al het moois, liefs en gezelligs daar.

Knuffel van Trudy

• 25 Maart 2015 - 19:35

Ricardo :

Hallo Claire en Maartje ,

Was al benieuwd naar het vervolg van jullie avontuur. Wat ook ontzettend leuk met al die wilde dieren en helemaal top lijkt mij het knuffelen met de baby leeuwtjes !! Lijkt mij ook wel een hele ervaring om in het ziekenhuis mee te kijken . Dus volgende maand na toestemming kunnen jullie echt aan de gang ! Heel veel succes en plezier en bedankt voor de leuke update.

Groetjes Ricardo x

• 25 Maart 2015 - 20:03

Maaike :

Yesyesyes ik word hier zo blij van!! Ik wist dat het goed zo komen!
    Ik proost erop hier in Nederland! Gefeliciteerd meisjes!
    Dikke zoen! Maaik xxx

• 25 Maart 2015 - 20:09

Lieke:

Hey meiden!

Super gaaf wat jullie al gedaan hebben :-)
    Gefeliciteerd met het goede nieuws! Ik ben heel blij voor jullie.
    Geniet en have fun!

Liefs,
    Lieke

• 25 Maart 2015 - 21:12

Marit:

Toppie!
    Wat een goed nieuws.
    Ik vind het aaien van baby-leeuwtjes natuurlijk duizend keer interessanter dan de stage!

• 25 Maart 2015 - 22:01

Floppie:

Heel gaaf allemaal! En hopen dat de commissie alles goedkeurt;)

• 26 Maart 2015 - 01:14

Wil Wensveen:

Hallo Claire, wat spannend allemaal. Wat duurt het lang voor je daadwerkelijk aan het werk kan. Met mij gaat het steeds beter. Heel veel sterkte en succes met je onderzoek! Liefs Oma

• 26 Maart 2015 - 21:12

Han Koert:

Heel gaaf dames, maar het gaat allemaal goedkomen hoor.

• 26 Maart 2015 - 22:00

Elly Lantinga:

Hoi Maartje en Claire, wat leuk om jullie verhalen te lezen.Spannend allemaal. Was Maartje al eens zo lang en zo ver van huis geweest? Geniet er van. Mogen jullie wel helpen in het ziekenhuis? Anders duurt het allemaal wel erg lang voor je aan het onderzoek kan beginnen.Hoor nog van jullie.Lieve groetjes oma El

• 29 Maart 2015 - 14:12

Daphne:

Leuk om te lezen wat jullie al gedaan hebben!
    Fijn ook dat de eerste stap is gezet. Ik duim dat jullie toestemming krijgen.
    Veel succes en lekker genieten!
    Liefs,
    Daphne

• 29 Maart 2015 - 20:35

Ruben:

Wat leuk dat jullie zijn aangekomen en meteen al van alles hebben meegemaakt!
    Fijn dat de kinderarts goedkeuring heeft gegeven; wel spannend dat de medisch-ethische commissie dat ook nog moet doen.
    Nou ja, in ieder geval leerzaam om al eens rond te snuffelen in het ziekenhuis daar! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de Zuid-Afrikaanse gezondheidszorg en de verschillen met Nederland :)
    Veel plezier en succes en ik kijk uit naar jullie volgende update!