Kijk, een leeuw! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maartje&Claire - WaarBenJij.nu Kijk, een leeuw! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maartje&Claire - WaarBenJij.nu

Kijk, een leeuw!

Blijf op de hoogte en volg Maartje&Claire

11 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Daar zijn we weer!

Om 9.30 vertrok het vliegtuig richting Kaapstad. Het was even zoeken, maar uiteindelijk hebben we het hostel gevonden. Het fijne aan Kaapstad is dat we gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en dat we hele stukken kunnen lopen. De eerste dag hebben we dan ook ingevuld met de kust verkennen en een planning maken voor de komende 6 dagen. Ik kan je vertellen, die zat aardig vol!
In het hostel konden we gebruik maken van de openbare keuken. We hebben boodschappen gedaan en heerlijk spaghetti bolognese gemaakt. Erg uitgebreid voor een hostel maaltijd ;) Om niet uit de toon te vallen hebben we het de volgende dag nogmaals gegeten.

Op een regenachtige dag zijn we naar Robbeneiland gegaan. 50 minuten met een boot waar jaren geleden ook de gevangenen mee naar de gevangenis werden gebracht. We wisten al dat het een erg toeristische plek was, maar hoopte dat het buiten het seizoen mee zou vallen. Dit bleek helaas niet het geval. Het eiland wordt overspoeld met toeristen waardoor er weinig tijd was om alles te bekijken en hierdoor de ervaring voor ons minder werd. Ondanks dat was het indrukwekkend om te zien waar de gevangenen opgesloten werden en de verschillen tussen de rassen te zien. Een 'zwart' iemand kreeg bijvoorbeeld veel minder eten dan een 'gekleurd' persoon. Hierna hebben we een rondje over het eiland gemaakt met de bus en hebben walvissen gespot. De rest van de dag hebben we heerlijk op een terrasje in de zon gezeten.

Via het hostel waren er heel veel tours te boeken. Zo hebben we vrijdag een tour gedaan richting Cape Point. Dit is het zuid-westelijkste puntje van Afrika. Onderweg zijn we gestopt bij Boulders Bay, het pinguïn strand! Ook al was dit de derde keer voor Claire hier, pinguïns bekijken in de volle zon blijft erg grappig. Inmiddels was het half 1 en zouden we eerst nog naar Cape Point gaan en daarna lunchen. De lunch kregen we uiteindelijk om 5 uur... Honger! Dan maar gelijk een steak met patat. Dan maar lunch en diner in 1... Cape Point is werkelijk prachtig, een helderblauwe zee zover als je kunt kijken. Hierna ook nog bij Kaap de Goede hoop gestopt maar dit kan niet op tegen het uitzicht op Cape Point.

De volgende dag zijn we met dezelfde gids op een wijntour gegaan. Langs Durbenville, Paarl en Stellenbosch. Om 10 over 10 's ochtends zaten we aan het eerste wijntje. Natuurlijk uitgespuugd.... We zijn langs 5 wijnboerderijen geweest en zelfs bij de lunch kregen we wijn. Wanneer we het niet hadden uitgespuugd hadden we aan het eind van de dag ongeveer 30 wijn op. Rollend naar huis dus. 2 wijnboerderijen waren ons favoriet, die waar we kaas en chocola konden proeven. Fijne combinatie!
's Avonds nog in het bekende Longstreet geweest, drankje gedaan want we hadden nog niet genoeg alcohol op vandaag. Terug met z'n 6en een taxi gedeeld was ook wel een avontuur. Wel lekker goedkoop.

Na heerlijk te hebben uitgeslapen zijn we op weg gegaan naar het waterfront. Hier heeft Maartje een helikopter vlucht gemaakt over de kust van Kaapstad. Een onvergetelijke ervaring. De planning was om naar de top van Lion's Head te lopen, zo'n 2 uur lopen. Vrij snel hadden we echter besloten om een andere weg naar beneden te nemen: Paragliden! We hebben dit werkelijk binnen 10 minuten besloten. Door slechte wind duurde het alleen nog een paar uur tot dat we daadwerkelijk gingen. Maar wat was het gaaf!

Vroeg naar bed en dromen over de ervaringen van de afgelopen dagen, want de wekker ging om 3:45... Maartje had het in haar hoofd gehaald om met witte haaien te gaan duiken. Ookal ging Claire niet mee het water in, ze ging wel mee naar het strand en moest dus ook voeg op. Na 2 uur rijden kwamen we aan in Gansbaai en vertrok Maartje met de boot naar open zee. Wetsuit aan, duikbril op en zo moest ze zich laten zakken in een kooi die in het ijskoude water hing. Wanneer de kapitein 'NU' zei, dan moesten ze hun hoofd onder water doen om de witte haaien te kunnen zien. Zelf de foto's zijn al eng, kan je nagaan als je er bij in het water ligt.. AAH! Ondertussen zat Claire lekker met een warme chocolademelk bij de open haard... Betere keuze haha
Bij terugkomst zijn we als de wiedeweer naar de Tafelberg gegaan met het idee de zonsondergang te bekijken. Helaas was het hiervoor te bewolkt maar we kregen wel een heel bijzonder beeld ervoor terug. De wolken drapeerde als een deken (tafelkleed) over de berg wat ook mooie kiekjes op heeft geleverd. Onze laatste avond hebben we afgesloten bij de Italiaan in de haven met een pizza voor Maartje en een risotto voor Claire.

Onze vlucht ging pas 's avonds dus hadden we nog de hele dag de tijd om dingen te bekijken. Helaas regende het en ging ons plan om naar het strand te gaan niet door. Als alternatief vonden we een medisch museum, waar allemaal apparatuur uit 1800 te bewonderen is. Zo is er een tandartsstoel, een operatietafel, medicijnpotjes en educatie middelen voor zusters uit die tijd. Ook nog wat studie gerelateerds gedaan dus ;) Na het bekijken van wat souvenirshops, hebben we met onze ogen en brede lach een gratis taxi geregeld en zijn we weer vertrokken naar Johannesburg.
Hier zijn we een dagje bijgekomen van al het lopen en de drukke planning want vrijdag moesten we ons tas alweer pakken voor een echte Big-5 Safari! Wat hebben we het toch zwaar...

Op 3 uurtjes rijden ligt het mooie Waterbergen. Hier lag onze lodge in de bush tussen de wilde dieren. Toen we bijna bij het safaripark waren aangekomen zagen we opeens allemaal zand omhoog komen naast de auto. Maartje reed en voelde het stuur erg trekken. Wat bleek, van de rechter voorband was helemaal niks meer over! Omdat het een zand pad was met allemaal stenen voelde we hier in eerste instantie niks van. Het was duidelijk, we konden geen meter meer rijden. Sta je daar, zonder bereik op de telefoon, in de volle zon, geen idee hebbende waar je bent. Na een stukje lopen kregen we gelukkig bereik en kon er een ranger worden gestuurd die ons kwam helpen. Die ranger moet ons nu nog vinden, maar gelukkig kwamen er 2 andere mannen voorbij die ons wel wilde helpen. Na een half uurtje was de band verwisseld en konden we onze weg hervatten naar de lodge. Iedereen kende ons daar, we waren zelfs op de radio geweest omdat niemand ons konden vinden. Snel wat drinken en daar gingen we, op safari! In een open Jeep, verre kijker om ons nek en fototoestel in de hand. Uiteindelijk hebben we 2 dieren van de big 5 gezien; de leeuw en de neushoorn. Wel nog andere dieren zoals jakhalzen, zebra's, giraffen, nijlpaarden, gnoe's en tientallen kudu's.
We sliepen in een tent/huisje. We hadden een houten deur, een rieten dak en gewoon interieur maar de ramen waren van plastic en de muren van zijl. Gelukkig waren er elektrische dekens, helemaal perfect! De volgende ochtend was er om 6 uur een wake-up call door de ranger en moesten we ons klaarmaken voor nog een safari. Brrrr koud! Maartje had aan: een hemdje, 2 t-shirts met lange mouwen, 2 vesten en een sjaal. In de auto zaten we met 3 dekens om ons heen. Maar het uitzicht was mooi ;) We hebben heel lang gereden voor olifanten en luipaarden maar helaas, die wilden zich niet laten zien dit keer. De terugweg ging gelukkig soepeler dan de heenweg, waardoor we netjes na 3 uur weer thuis waren.

Afgelopen donderdag zouden we de uitslag krijgen van de ethische commissie maar helaas tot nu toe geen nieuws. Over 5 weken gaan we alweer naar huis en tot nu toe geen letter op papier. De stress begint nu te komen. Morgen gaan we het kantoor weer stalken, dat heeft de vorige keer ook geholpen. Gelukkig is de professor in het ziekenhuis erg behulpzaam en denkt mee. Hopelijk een dezer dagen écht beginnen en dan dag en nacht doorwerken. We kunnen het harde werken wel aan na al dat genieten van de afgelopen weken.

De foto's laden niet goed op waarbenjij.nu dus die zijn te vinden op facebook in het album 'South Africa'.

Heel veel liefs, Maartje

• 11 Mei 2015 - 13:22

Trudy:

Ha lieve meisjes,

Wat een spannende en mooie dingen hebben jullie weer meegemaakt.
    DAt maakt jullie avontuur in Z. Afrika wel helemaal af, hoor.
    En jullie studie komt vast wel goed, alle vertrouwen in.

Geniet nog, en ik zal voor jullie duimen!!!
    Liefs van Trudy

• 11 Mei 2015 - 13:24

Florien:

Aaah heel gaaf verhaal weer. En ik ben blij dat die mannen jullie kwamen helpen met de autoband :)

• 11 Mei 2015 - 14:29

Sandra:

Leuk verslag van al jullie belevenissen, ben trots op jullie, vooral hoe jullie de band hebben kunnen verwisselen....jullie lopen niet in 7 sloten tegelijk blijkt wel!

• 11 Mei 2015 - 21:12

Han Koert:

In één vakantie veel zaken van je verlanglijstje weggewerkt. Goed gedaan. Nog meer plannen in petto?
    Nu hopen dat de medisch ethische commissie snel in actie komt.

Groetjes,

Han Koert

• 12 Mei 2015 - 12:04

Ricardo:

Hallo dames,

Alweer zo'n gaaf verhaal!! Ik kijk altijd weer uit naar het volgende verhaal! Jullie weten het ook zo leuk te vertellen allemaal.Dat Maartje een stoere meid is wist ik wel maar duiken met een witte haai no way!!!!
    Ook de helikopter vlucht lijkt mij erg gaaf. Het is echt een hele mooie ervaring die jullie opdoen en met ons willen delen! Nu nog de uitslag van de commissie en dan is er werk aan de winkel.
    Bedankt weer voor dit geweldige verhaal.

Groetjes,

Ricardo XX

• 14 Mei 2015 - 08:48

Lieke:

Hey meisjes,
    Wat hebben jullie weer gave dingen gedaan, fantastisch!
    Hopen dat jullie snel meer weten en verder kunnen met jullie onderzoek. Maar dat gast vast goed komen :)
    Liefs,
    Lieke

• 16 Mei 2015 - 21:02

Ineke & Henk:

Hallo Meiden,
    Wat een verhaal, wat een belevenissen in zo'n korte tijd. Doen jullie goed hoor. Studie en plezier combineren, gelijk alle high-lights gedaan.
    Suc6 verder en wij duimen voor jullie!